Родна идеологија и инструментализација науке

Дана 18. јуна 2024. године, у организацији Одсека за дијалог у јавној сфери Мисионарског одељења Архиепископије београдско-карловачке у Дому омладине је одржан дискусиони панел Пол и род (гендер) – једна или две стварности, сагласје или могућност са самим собом. Догађај је изазвао велику пажњу јавности и био је веома добро посећен. Нажалост, због обимности и комплексности теме и ограниченог времена за саму дискусију, многа важна питања нису разматрана или нису довољно разјашњена. Како бисмо управо на таква питања одговорили и тиме додатно појаснили проблематику ове важне и комплексне теме, замолили смо координатора Одсека да дијалог у јавној сфери МО АЕМ, ђакона др Александра Милојкова, који се већ дужи временски период бави истраживањем ове тематике, да додатно појасни нека од суштински важних питања, везано за родну идеологију, што ће он учинити кроз низ текстова у нашој блог секцији.

Први у низу текстова др Милојкова следи у наставку:

Родна идеологија и инструментализација науке

Сумња је основа науке. Она науку, у њеном теоријском сагледавању стварности, помера напред, чинећи научне теорије тачнијим и исправнијим. Ту стваралачку, научну сумњу данас многи мислећи људи са правом истичу као нешто вредно похвале и поноса и као добробит за читав људски род. Међутим, данас нам је поред ове креативне научне сумње, када је сама наука у питању, потребна и сумња у идеолошку инструментализацију науке – критичка сумња која би науку заштитила од уплива и диктата идеологије у самом научном наративу.

Конкретно, имамо разлога да данас сумњамо да су тзв. родна идеологија и идеолошке queer и феминистичке теорије итекако упливале у науку, намећући јој своје идеолошке, ненаучне појмове и диктирајући јој свој наратив, који, често перфидно, облаче у научно рухо. Темељни ненаучни појам, који је родна идеологија угурала у гнездо науке је тзв. „род“ и „родни“. Чак, српским језиком и није могуће изразити тај нови појам, који је ушао у медицински наратив, а који потиче из једног идеолошког, друштвеног конструкта. Наиме, када се на српском каже „род“, та реч најпре означава скуп сродника, који су генетски повезани. Отуда је несумњива веза именице „род“ и глагола „родити“, где можемо додати и именицу рођак или сродник. У ширем контексту, „род“ означава и скуп људи који деле заједничко порекло, језик, културу. Тај скуп људи називамо народом (у корену ове речи опет налазимо именицу „род“). Тако се у народној песми каже: „Ко је Србин и српскога рода, а не дош`о на бој на Косово…“ У овом контексту, јасно, „род“ нема нужне везе са „полом“.

У контексту граматике, говоримо о постојању три „рода“: мушки, женски и средњи род. Именице, заменице и придеви могу бити мушког, женског или средњег рода. Именице сва три рода могу означавати жива бића, неживе предмете и апстрактне појмове. Када су у питању жива бића, граматички родови могу бити у вези са полном диференцијацијом, али не нужно. На пример, именица „личност“ или „особа“ је женског (граматичког) рода, а једнако се односи на личност или особу како мушког, тако и женског пола – „Мој другар Оливер је једна изузетна личност“, али и „Моја покојна учитељица Дивна је била једна јако занимљива личност“. Ови мали примери показују и колико је, у својој неконзистентности, бесмислен тзв. родно осетљиви језик, на којем је инсистирао наш Закон о родној равноправности, који је, Богу хвала, недавно Уставни суд ставио ван снаге.

Даље, израз „род“ у српском језику користимо и у биологији. У овој науци „род“ означава таксономску категорију у класификацији живих бића, те обухвата једну или више филогенетских врста. „Род“ у овом контексту потиче од латинске речи genus. Од ове латинске речи, потиче и енглеска реч genus, која у контексту биологије има исто значење као и наша реч „род“.

Поменуо сам енгглеску реч genus, да би било јасније оно што ћу даље рећи. Наиме, ни један од ова три појма, који се налазе иза српске речи „род“, нема никакве везе са именицом „род“ и придевом „родни“, у контексту идеолошких теорија о тзв. родном идентитету. У тим теоријама користи се енглеска именица gender и њеним превођењем српском именицом „род“ потпуно се промашује појам који gender означава, јер наш израз „род“ са тим нема никакве везе. Зато је боље, у овом идеолошком контексту, користити тај англиканизам и говорити о „џендеру“, а не о „роду“. Шта је заправо џендер (тзв. „род“) и одакле као појам потиче? Џендер је социолошки и психолошки конструкт, прича о постојању тзв. „родних улога“, кроз које мушкарци и жене показују свој маскулинитет, односно феминитет. Појам ниче у окриљу социолошких и психолошких теоретисања. Синтагму „родна улога“, сковао је психолог Џон Мани, 1955. године, тврдећи да је „род“ (gender) „све оно што особа каже или чини да би се приказала као неко коме припада статус дечака или мушкарца, односно девојчице или жене“. Овај став бисмо могли сматрати темељом смутње, која ће прерасти у савремену џендер идеологију. Наиме, овде је почетак недопустивог мешања и изједначавања нечега што бисмо могли рећи да припада онтологији (говор о бићу) и нечега што је социолошки и културолошки конструкт и у вези са тим субјективни, психолошки доживљај. Другим речима, не може се изједначавати шта неко јесте (мушкарац или жена), са оним што једно конкретно друштво сматра за прикладно понашање и за прикладну друштвену улогу мушкараца, односно жена (то су у џендер идеологији тзв. „родне улоге“, или, како још кажу,  пројава мушкости или женскости). Друштвене улоге мушкараца и жена су променљиве, како у различитим културама, тако и у различитим временима. На пример, некада, не тако давно, једна од пројава мушкости и нешто што је била искључиво мушка друштвена улога у нашем друштвеном и културолошком простору, било је служење војног рока и уопште бављење професионалним војним позивом. Чак, у конкурсима за школовање у војним образовним институцијама као први услов истицао се – да је кандидат мушког пола. Данас је опште познато да су и особе женског пола равноправни кандидати за војни позив и да има жена које су професионални припадници војске. Та нова друштвена улога свакако није променила чињеницу да жене јесу жене. Тзв. пројава мушкости и женскости је варијабилни културолошки и друштвени конструкт и као такав нема шта да тражи у оном бити мушко и бити женско. Ово друго је једна непроменљива, суштинска стварност – или, кратко речено, припада искључиво биологији. Са том биологијом је могуће, употребом савремених знања, поиграти се, замаскирати је и осакатити, али не и суштински променити у процесу тзв. „родне транзиције“, али о томе ћу више писати у другом тексту.

Осврнућу се још мало на пионира теорије „родних улога“ и „родног идентитета“, психолога Џона Манија, како бих показао колико је опасно тај тзв. родни идентитет онтологизовати и веровати да некаква културолошка пројава маскулинитета или феминитета може учинити да неко јесте мушкарац, или јесте жена. Наиме, Џон Мани је чврсто веровао управо у то – да тзв. друштвене улоге могу бити и јесу онтолошка категорија, да некога могу учинити мушкарцем или женом. Он је у сврху те своје теорије вршио и експерименте. Један такав, који се трагично завршио, био је са Канађанином Дејвидом Рајмером. Дејвид је рођен као дечак, по имену Брус, 1965. године. Приликом хируршке интервенције обрезивања, пенис му је озбиљно повређен, када је имао осам месеци. На препоруку Џона Манија, над Брусом је спроведен поступак промене „родног“ (gender) идентитета, или како се то данас у медицини каже, урађена је родна транзиција. Брус је добио име Бренда, хируршким путем му је направљена „вагина“, подвргнут је хормонској терапији (којом је његово тело губило одлике маскулинитета и добијало одлике феминитета) и васпитаван је као девојчица. Нажалост, несрећни дечак, касније младић прошао је прави пакао, јер Манијева gender женскост није успела да надвлада Брусов природни, полни идентитет мушкарца – док још ништа није знао о свом најранијем детињству, упркос живљењу у „улози“ девојчице,  „Бренда“ се ипак осећао као дечак. Са неких десетак година „Бренда“ сазнаје истину о свом правом идентитету и експериментима који су над „њом“ вршени. Дечак је са својих 15 година прекинуо са хормонском терапијом и вратио свој прави, природни идентитет и узео име Дејвид. Нажалост, експерименти „родне транзиције“, који су над њим вршени, оставили су тешке психичке последице. Несрећни младић је извршио самоубиство 2004. године, у својој 38. години живота. Пре тога, 2002. године, тешко психички погођен због породичне ситуације и експеримената над његовим братом, самоубиство је извршио и Дејвидов брат близанац Брајан.

Погледајмо сада чињенице које показују да је један идеолошки конструкт, поникао на теорији тзв. „родих улога“ и „родног идентитета“, ушао тамо где му не би смело бити места – у медицинску науку (данас чак настоје и да тај конструкт биологизују). Џендер идеологија је ушла у медицину како у смислу наратива, тако и у смислу постварења (онтологизације) нечега што је немедицински, идеолошки конструкт. Упоредићемо два документа Светске здравствене организације (WHO) и два документа Америчке асоцијације психијатара (APA). То су Међународна класификација болести, Светске здравствене организације (ICD) и Дијагностички и статистички приручник за менталне поремећаје, Америчког удружења психијатара (DSM). Погледајмо како је биолошки појам „пол“ (sex) и „полни“ (sexual) замењен идеолошким појмом „род“ (gender). Оба поменута документа имају своје ревизије – ICD до сада има једанаест верзија, а DSM пет. Последње две верзије ова два документа су нам посебно интересантне, како бисмо показали евидентан уплив идеолошких појмова у медицину. Реч је, дакле о DSM-4, коју је АРА усвојила 1994. године и DSM-5, коју је исто Удружење усвојило 2013. године. Са друге стране су ICD-10, коју је WHO издала 1990. године (почела је са применом 1992. године) и ICD-11, коју је WHO издала 2019. године (почела је са применом 2022. године). Одмах да кажемо да је DSM дијагностички и статистички приручник, који издаје професионална организација психијатара у Сједињеним Америчким Државама. Као такви, ставови Америчког удружења психијатара (APA) немају универзално важење, какво имају ставови Светске здравствене организације, која представља тело Уједињених нација и чије су чланице све земље које су чланице и УН (њих 194). Међутим, ставови APA су итекако релевантни и референтни у медицинским и научним круговима, када су у питању психијатрија и ментално здравље. И не само то. Упоређивањем DSM-a са Међународном класификацијом болести (ICD) Светске здравствене организације, приметан је и утицај DSM-a на ICD. Конкретно, уплив наратива родне (gender) идеологије у Међународну класификацију болести Светске здравствене организације, очигледно је текао под утицајем Дијагностичког и статистичког приручника за менталне поремећаје, Америчког удружења психијатара. Ево поређења која то и показују.

У DSM-4 (објављен 1994. године) имамо појам „род, родни“ (gender). Наиме, ова верзија Дијагностичког и статистичког приручника за ментлане поремећаје, Америчког удружења психијатара, наводи листу дијагноза Gender identity disorders (Поремећаји родног идентитета), под шифром 302. Овде су спадале следеће дијагнозе: Gender identity disorder in Children (Поремећај родног идентитета код деце), под шифром 302.6; Gender identity disorder in Adolescents or Adults (Поремећај родног идентитета код адолесцената или одраслих), под шифром 302.85 и Gender identity disorder NOS (Поремећај родног идентитета, неозначен), под шифром 302.6. DSM-4, иако има листе полних/сексуалних поремећаја (сексуалне дисфункције и парафилије), нема појам полни (sexual) идентитет, већ искључиво родни  идентитет (gender identity). Погледајмо сада како изгледа терминологија у ICD-10, Светске здравствене организације (објављен 1990. године, дакле четири године пре него поменути DSM-4). У десетој верзији Међународне класификацији болести Светске здравствене организације не постоји појам „род-родни“ (gender), већ искључиво „пол-полни“ (sex, sexual). Тако, оно што се у DSM-4 назива Gender identity disorders (Поремећаји родног идентитета), у ICD-10 се назива (латински) Disordines identitas sexualis (Поремећаји полног идентитеа). Дакле, имамо појам полног а не родног идентитета. Овај поремећај је у ICD-10 смештен у групу душевних поремећаја (под шифром F). Тако у Поремећајима полног идентитета (F64), имамо следеће дијагнозе: Транскесксуализам (F64.0), који се дефинише као „Жеља да се живи и буде прихваћен као особа супротног пола, а сопствени пол се, доживљава, обично, нелагодно или неадекватно. Особа жели да промени пол помоћу хируршког или хормонског третмана“; Трансвестизам са двоструком улогом (F64.1), који се дефинише као „Облачење одеће супротног пола ради привременог уживања и осећаја припадности супротном полу а без жеље за сталном променом пола и хируршким путем“; Поремећаји полног идентитета у детињству (F64.2); Други поремећаји полног идентитета (F64.8) и Поремећај полног идентитета, неозначен (F64.9).

Јасно је, дакле, да појам родни (gender) идентитет улази у медицину преко DSM-4, Америчког удружења психијатара. Пре тога, ICD-10 говори искључиво о полном идентитету. Оно што је заједничко за ова два документа јесте да поремећај полног идентитета (у ICD-10), односно поремећај родног идентитета (у DSM-4) третирају као поремећај (disorder). Погледајмо сада шта се догодило у најновијим верзијама ова два документа.

У DSM-5 (објављен 2013. године), наравно, опстаје појам родни (gender) идентитет. Међутим, долази до његове депатологизације. Наиме, у DSM-5, Америчког удружења психијатара, више немамо Поремећаје родног идентитета (Gender identity disorders), него имамо дијагнозу Gender Dysphoria (Родна дисфорија), под истом шифром 302., где су у прошлој верзији били Поремећаји родног идентитета. Шта то значи? То значи да се само несагласје биолошког пола и онога како особа себе доживљава (или „рода“, како џендер идеолози кажу), више не сматра поремећајем и дијагнозом. Дијагноза је дистрес или патња, коју особа осећа због неусаглашенсти свог пола и свог „рода“. Дисфорија је реч грчког порекла и значи нешто што се тешко носи, нешто што је неподношљиво. Овде имамо парадокс да није проблем у етиологији патње и бола, него у самој патњи, односно болу. Да банализујемо, није поремећај то што је зуб захватио каријес, проблем је што због тога осећате бол!? Бесмислено? Наравно. Осећај патње и бола у психосоматској природи човека, увек представља сигнал да нешто у психи (души) или соми (телу) није у реду, да постоји неки поремећај. У новоуспостављеној „родној дисфорији“ ово начело престаје да важи и ствари се окрећу наопако. Психијатријска философија лечења тзв. родне дисфорије иде искључиво у правцу да се афирмише „род“, а не пол. Дакле, у отклањању родне дисфорије иде се на то да се пол прилагоди „роду“, а не „род“ полу. Да ли је оваква философија лечења последица (тренутне) немоћи психијатрије да, кроз одговарајућу терапију, „род“ доведе у сагласје са биолошким полом, или се пак ради о утицају gender и queer идеологија, остаје нам да сумњамо.

Коначно, најновија верзија Међународне класификације болести (ICD-11), Светске здравствене организације (објављена 2019. године), имплементирала је све оно што се налази у DSM-4 и DSM-5, Америчког удружења психијатара. Извршена је замена појма полног идентитета појмом gender (род, родни) и извршена је депатологизација некадашњег поремећаја полног идентитета. Наиме, у ICD-11, у групи душевних поремећаја (психијатријска шифра F) више не постоји дијагноза Поремећаји полног идентитета (F64). Оно што се некада под том дијагнозом подразумевало измештено је у новоформирану категорију у оквиру ICD-11, под називом Стања повезана са сексуалним здрављем (Conditions related to sexual health). У овој категорији стања, а не више поремећаја, налази се и „стање“ под именом Gender incongruence (Родна неусаглашеност или родна инконгруенција), под новом шифром НА60 (код адолесцената и одраслих), НА61 (код деце) и НА6Z (родна инконгруенција, неозначено). Додаје се да се ово „стање“ подудара са застарелом синтагмом родне дисфорије. Дакле, и ICD-11 Светске здравствене организације примењује исту филслофију лечења као и DSM-5 – проблем је дисфорија, дистрес, а не оно што тај дистрес узрокује. То што је узрок није патологија, то је „стање“, које се, у циљу отклањања дистреса, мења искључиво тако што се афирмише „род“ (gender) – кроз хормонску терапију и хируршку „промену пола“.

Депатологизација некада званог поремећаја полног идентита био је један од кључних захтева активиста, промотера и организација gender (родне) идеологије и заступника queer теорија. Ако се потражи образложење за наведену депатологизацију од саме медицинске струке, добија се одговор да је циљ био смањење друштвене стигме тзв. трансродних особа. Борбу против стигматизације сваке врсте, свакако треба поздравити и подржати. Али, да ли друштвена (де)стигматизација може бити аргумент у медицини у расуђивању да ли је нешто поремећај или није? Многи људи, са различитим обољењима, поготово неуролошки (епилепсија, на пример) и психијатријски пацијенти су често стигматизовани због свог здравственог стања. Многи од њих наилазе на озбиљне потешкоће у запослењу и свакодневном животу у друштвеној заједници. Да ли епилепсију, или многа психијатријска обољења треба скинути са листе поремећаја и прогласити их „стањима“, како би се смањила евидентна друштвена стигматизација? Наравно да не. Против стигматизације се бори на други начин, а не идеолошким проглашењем за „стање“ нечега што је био и остао поремећај – самом чињеницом да узрокује дистрес, бол, патњу, депресију… Једном приликом сам, у разговору у четири ока, једну нашу докторку, угледног психијатра, упитао да ми објасни разлику између појмова „стање“ и „поремећај“ и медицини, у контексту ове теме. Одговорила ми је – разлика је у… политици. Разлика је дакле у шминкању стварности, у сврху утемељења и подршке једне идеологије, која се, имамо право и основа да у то сумњамо, увукла у медицину и добрим делом је инструментализовала за своје циљеве. Оваква сумња не само да је оправдана, него нам је данас и преко потребна – у најмању руку једнако као она древна сумња, на којој је никла сама наука. Прва сумња је утемељила и утемељује науку. Ова друга сумња чува науку од идеологије.

Ђакон др Александар Милојков

Последње објаве

Пратите нас

Јутјуб

Насиље на друштвеним мрежама

Обраћање управника Мисионарског одељења учесницима Тридесетог сабора православне омладине

Хришћански одговор на изазов вештачке интелигенције

Вештачка интелигенција – добар слуга и/или зао господар?, први део

Захвалница Патријарху Порфирију

Црква у јавној сфери у секуларном друштву

Пријавите се својом е-адресом на нашу листу и примајте редовно новости о активностима Мисионарског одељења АЕМ.

Ненад Бадовинац

Зоран Луковић

Рођен 11. јуна 1961, одрастао и школовао се у Београду. Војни рок одслужио у Дивуљама код Сплита 1980/81.

Дипломирао на Правном факултету Универзитета у Београду 1988 год.

Мастер академске студије: Тероризам, организовани криминал и безбедност, при  Београдском универзитету завршио 2016 године одбраном рада: Верске секте као инструмент политичке радикализације. Добија звање Мастер менаџер Безбедности

Студије: Верске заједнице – иновације знања, завршио на Факултету политичких наука 2017.

Двогодишњи мастер програм Религија у друштву, култури и европским интеграцијама завршава 2022 године на Београдском универзитету и добија звање Мастер Религиолог.

У радном односу од студентских дана.

Прво запослење засновао 01.01.1984. у Народном позоришту, радећи као помоћно сценско-техничко лице (реквизитер, декоратер и статиста).

Од 1988, новинар по уговору, у редакцији Београдског ТВ програма у тиму Мирка Алвировића.

Запослио се у Министарству унутрашњих послова 1990, као инспектор-оперативац у Одељењу за крвне деликте београдске криминалистичке полиције. У истом својству провео 6 месеци у Призрену (1993/94).

Ангажован на пословима полиграфског испитивача у београдској криминалистичкој полицији од 1995. до 2011. године, након чега прелази у Управу за аналитику МУП-а, где децембра 2015. дочекује пензију.

Од средине осамдесетих година прошлог века, приватно и професионално прати појаве екстремизма, верског радикализма, сектног и манипулативног деловања и ангажује се у пружању помоћи жртвама и члановима њихових породица. По питањима из ових области сарађивао у више домаћих и страних часописа и одржао више стотина јавних наступа (јавна предавања, електронски медији… итд).

Активно учествовао на многим међународним и домаћим конференцијама и скуповима стручњака из области праћења сектног и манипулативног деловања, при чему се овде наводе оне најважније за последњих петнаестак година :

  • 2005 – Берлин – конференција: Присуство секти у Источној Европи; имао излагање на тему: Искуства МУП-а Србије у раду са сектама.

 

  • 2006 – Брисел – на челу делегације из Србије, која прва у региону преко удружења грађана ЦАС (Центар за антрополошке студије), постаје члан ФЕКРИС, европске федерације за праћење и документовање сектног и манипулативног деловања (FECRIS, Fédération Européenne des Centres de Recherche et d’Information sur le Sectarisme).
  • Oд 2006, готово редовно присутан на конференцијама ФЕКРИС: Брисел, Хамбург (2007), Софија (2007), Пиза (2008), Санкт Петерсбург (2009), Ријека (2009), Лондон (2010), Познањ и Варшава (2011), Софија (2013)…

 

  • 2007 Софија: У организацији бугарског Център за проучване на нови религиозни движения, присутан с радом   Људска права и секте у Србији;            

 

  • Исте 2007 године у Бриселу, постаје члан ICSA (америчко-канадска федерација – International Cultic Studies Associations) на годишњој међународној Конференцији, одржаној од 29. јуна до 01. јула, у оквиру које учествује с радом на тему: Society for Scientific Spirituality “SANATAN”: Doctrines, Terrorist Teachings, and Psycho-Manipulative Practices, аутори Зоран Д. Луковић и Андреј Р. Протић (објављен у научном Зборнику: The phenomenon of cults from a scientific perspective; ed. Piotr Tomasz Nowakowski, Maternus, 2007).

 

  • 2009 Санкт Петерсбург: У организацији руског Центра Религиоведческих исследований, на међународној конференцији FECRIS, одржаној 15 и 16. маја, учествовао са радом Cultic and Subversive Elements in Activities and Practices of Political Non-Governmental Organizations, аутори Зоран Д. Луковић и Андреј Р. Протић.

 

  • 2010 Београд: учествовао као координатор и предавач (две теме: Друштвено-историјски оквир Нових облика зависности и Неформалне групе младих и сектно деловање), на Семинару стручног усавршавања за просветне раднике, који је Завод за унапређење образовања и васпитања акредитовао као обавезан (објављен у „Каталогу програма стручног усавршавања запослених у образовању за школску 2009/2010“, под бр. 540 и називом: „Нови облици зависности и савремени комуникациони системи“). Семинар је 27.05.2010. године, у просторијама Скупштине града Београда био одржан уз подршку Секретаријата за образовање града Београда, а у извођењу НВО Центар за антрополошке студије.

 

  • 2010 Лондон, LSE, учешће на конференцији Cults and crime; презентација на тему
    New experiences of the Ministry of the Interior of Serbia in working with sects.

 

  • 2011 Познањ и Варшава (05-07. маја 2011): конференције на тему Systematic abuse in cults: testimonies and evidence, у организацији FECRIS i RORIJ (Ruch Obrony Rodziny i Jednostki), уз подршку College of Education and Administration in Poznan; учествовао са радом на тему Methods of Cult Indoctrination in Serbian Extremist Political Groups.

 

  • Од 2008-2017, након иницијативе великодостојника Кипарске православне Цркве да се на међународном плану формира посебна, Међународна мрежа представника православних држава и помесних Цркава (2007 г.), већ следеће 2008.године, кренуло се са непосредном разменом искустава, као и са сталним сусретима. Са благословом епископа јегарског, потом митрополита загребачко-љубљанског, а данас патријарха српског др Порфирија, аутор учествовао са радовима, као и у раду стручних и извршних органа ове православне мреже и то на: Кипру (2008), Русији (2009, 2014), Бугарској (2010, 2013, 2016), Грчкој (2011), Србији (2012), Словенији (2015) и Пољској (2017),

 

  • 2013 Београд: у мају учествовао у целодневном стручном Семинару о безбедносно интересантним аспектима сектног и манипулативног деловања, у организацији Безбедносно-информативне агенције (за раднике из оперативног састава), са презентацијом на тему Измештени систем вредности као последица сектног деловања.

 

  • 2013-2017 Загреб: Пасторални институт и Провинција светог Јеронима, фрањеваца конвентуалаца, оранизатор је више конференције из предметне тематике. Аутор сарађује и непосредно учествује, са радовима: Појединац као носилац култног деловања, Ритуални и култни злочини и карактеристике њихових извршилаца, Утицај култних елемената на систем вредности појединаца и Има ли култног деловања без групе.

 

  • 2018 Сребрно језеро, 27 и 28 април; у оквиру Међународне научне конференције, „Традиционална и нова религиозност – прошлост и будућност“, у организацији Института друштвених наука, 27 и 28 априла 2018 године, учествовао са радом: Псеудохиндуистички радикализам у Србији – случај Санатан.

 

  • 2022 Марсеј 24 и 25 март, конференција ФЕКРИС Секташке злоупотребе у области здравства: FECRIS conference: Les derives sectaires dans le domaine de la sante

 

  • 1996-2024 Више стотина, предавања, трибина, јавних и медијских наступа у Србији и иностранству.

 

Презвитер др Оливер Суботић

Презвитер Оливер Суботић је рођен 24. фебруара 1977. године у Новој Вароши (Србија). У родном граду је завршио основну школу и гимназију (природно-математички смер). Дипломирао је на Одсеку за информационе технологије Факултета организационих наука у Београду (2004) и на општем смеру Православног богословског факултета (2005), који је упоредо студирао. Магистрирао је на Православном богословском факултету (2008), а доктори-

рао на Катедри за социологију Филозофског факултета Универзитета у Београду (2011).

Током основних студија две године је радио на Вишој електротехничкој школи у Београду, у својству стручног сарадника на предметима Компјутерска графика и Компјутерска анимација. После окончања студија информатике радио је на Православном богословском факултету у Београду као стручни сарадник на информационим делатностима у оквиру Информационо-документационог центра. Верску наставу је две године предавао у Деветој београдској гимназији (2007–2009) и у Рачунарској гимназији (2009) у Београду.

У чин ђакона је рукоположен 22. јануара 2008. године у Српској Патријаршији у Београду од стране митрополита црногорско-приморског Амфилохија и постављен на службу у храм Вазнесења Господњег у Жаркову (Београд). У чин презвитера је рукоположен на Богојављење 2011. године од стране патријарха српског Иринеја и постављен за пароха новоосноване пете жарковачке парохије, на којој је службовао девет година. Од 2020. године, одлуком патријарха Иринеја, постављен је на другу парохију при храму Светог Александра Невског у Београду.

Од стране Светог Архијерејског Синода СПЦ је крајем 2007. године постављен за главног и одговорног уредника часописа Православни мисионар, званичног мисионарског гласила за младе, који је уређивао пуних 16 година. Један краћи период је био и вршилац дужности председника Светосавске омладинске заједнице Архиепископије београдско-карловачке (2008). Као стални члан Катихетског одбора Архиепископије био је задужен за унапређење квалитета верске наставе у београдским гимназијама (2008–2014). Оснивањем Центра за проучавање и употребу савремених технологија при Архиепископији београдско-карловачкој постављен је за његовог првог управника (2008) и на том месту је остао пошто је Центар пребачен под директну синодску управу (2011–2015). По оснивању Мисионарског одељења СПЦ (2014) постављен је на место заменика мандатног члана Светог Архијерејског Синода који је задужен за праћење рада тог синодалног мисионарског тела. С обзиром на искуство које је у младости имао у борилачким вештинама, непосредно по покретању синодског Програма духовног вођења тренера борилачких вештина (2016) именован је, уз чувеног карате мајстора протојереја-ставрофора Војислава Билбију, за координатора тог пројекта. У прелазном периоду, до избора новог српског патријарха, вршио је дужност главног и одговорног уредника Информативне службе СПЦ (2020–2021).

Учествовао је на више десетина стручних скупова, конференција, трибина и округлих столова одржаних у земљи и иностранству на теме односа православног хришћанства према феноменима информационих технологија, мас-медија и глобализације. У неколико наврата је био званични представник СПЦ при иницијативама од ширег друштвеног значаја које су се односиле на употребу савремених информационо-комуникационих технологија.

Непосредно по оснивању Мисионарског одељења Архиепископије београдско-карловачке, одлуком Његове Светости, Патријарха српског Г. Порфирија, постављен је за његовог првог управника.

Објавио је 13 књига.

Благословом Божијим, са супругом Мирјаном има троје деце: Нину, Саву и Николу.

Ђакон др Александар Милојкоов

Ђакон др Александар Милојков је православни доктор теологије. Докторирао је у области патрологије на тему „Личност и суштина у тријадологији Светог Григорија Богослова и Светог Августина“ на Православном богословском факултету Универзитета у Београду, на којем је претходно завршио основне и мастер студије теологије. Био је студент генерације на поменутом факултету, а у току студија, због изузетног успеха, више пута је награђиван и био је стипендиста Министарства вера Владе Републике Србије.

Верску наставу у Земунској гимназији предаје од 2010. године. У периоду од 2021. до 2024. године обављао је дужност координатора у Одбору за верску наставу

Архиепископије београдско-карловачке. Од 2024. године, Одлуком Светог архијерејског синода СПЦ, постављен је за уредника Православног мисионара – часописа за који је без прекида писао веома запажене чланке, почев од 2008. године. Аутор је четири књиге, од којих су три православна катихизиса за средње школе и гимназије (у употреби за православну верску наставу у средњим школама и гимназијама у Републици Хрватској), десетак научних радова, који су објављени у релевантним научним часописима и преко стотину теолошких есеја, објављених у различитим часописима, претежно у Православном мисионару. Активно ради на преводу списа Светих Отаца са латинског језика (Светог Августина и других западних Отаца). Један је од водећих српских стручњака за богословље Светог Августина Ипонског. Често је присутан у медијима, штампаним, електронским, радију и телевизији, на којима говори на различите црквене, просветне и теолошке теме.

Као ђакон служи у храму Вазнесења Господњег у центру Београда од 2023. године. Ожењен је супругом Соњом и отац је две кћерке, Јелене и Марије, са којима живи у Београду.

Протопрезвитер-ставрофор Вајо Јовић

Протопрезвитер-ставрофор Вајо Јовић рођен 1956 године у Угљевику, Српска.

Свештеник у Загребу и секретар Епархијског управног одбора Митрополије загребачко-љубљанске од 1979 године.
Из Загреба опслуживао мисионарску парохију у Марибору.
Парох при храму Светог Александра Невског у Београду од 1991. године.
Од 2000. године Старешина истог храма и управник Православне мисионарске школе све до одласка у мировину 2023. године.

Четрдесет и две године свештеничке службе карактерише интензивно бављење мисионарским радом.

Добитник ордена Светог Саве трећег степена.